Copyright© All Rights Reserved akubukannovelis.blogspot.com

8 Feb 2012

Bila blogger jadi maid ep 9


Aku ikut bonda dan abah sama-sama balik ke Pulau Pinang. Lagi dua minggu majlis resepsi aku dan Ash akan berlangsung. Semuanya terjadi begitu cepat dan pantas. Untuk majlis tu juga semuanya aku serahkan pada bonda dan abah. Biarlah aku dah malas nak ambik tahu. Sesampai di rumah aku nampak maktok tengah angkat baju dan Sarah pun ada sekali. Sarah adik aku yang tengah cuti semester tahun pertama di  UITM Melaka kursus yang dia masscom.. memang elok pun banyak mulut sangat. maktok aku pula duduk dengan kami bila bonda dengan abah datang KL melawat aku. Maktok la yang jaga budak-budak ni, jaga makan dan pakai mereka.
Aku turun kereta sambil bersalaman dengan maktok. Tubuh aku ditarik ke dalam pelukan maktok. Lama.. perlahan kepala aku diusap lembut. Terserlah sifat penyayang yang ada dalam diri maktok. Aku betul-betul rasa tenang bila maktok buat macam tu. Dari kecik lagi maktok suka usap kepala aku.
“Maktok faham perasaan Risya.. banyak-banyak bersabar..” maktok urut belakang badan aku. Aku peluk maktok erat. Usia maktok sekarang dah mencecah tujuh puluh lima tahun tapi kuasa Allah umur maktok kuat lagi mungkin belum tengok aku kahwin kut.
“Tapi maktok.. Risya sayangkan Aiman.. Risya tak boleh terima orang lain selain dari Aiman..” Aku pejam mata rapat-rapat.. bonda, abah dan Sarah hanya sebagai pemerhati bebas.  
“Semua terjadi ada hikmaknya cu.. Risya banyak berdoa ye sayang..” Pelukan dileraikan aku hanya mengangguk kepala perlahan. Dulu lepas saja aku dilahirkan aku duduk dengan maktok sampai umur aku lapan tahun. Sebab masa tu kewangan abah tak mantap lagi. Abah dengan bonda kerja jadi tak ada siapa nak jadi aku. Aku pun diserahkan dekat maktok sebab tu aku rapat dengan maktok.
“Kakak.. sorry aku tak dapat datang masa hang nikah.” Sarah menggenggam tangan aku. Pipi kiri dan kanan aku dikucupnya. Memang la hang mana tau aku yang nak nikah.
“Ala.. relaks la.. “ aku tersenyum.
“Adam dengan Fiqah mana mak?” Bonda bertanya maktok.
“Biasa la budak berdua tu bukan boleh kalau petang-petang tak keluar. Dapat saja basikal terus pergi ke padang.”
“Macam tu la mak budak-budak tu..” Abah pula menyampuk.. “dah la jom masuk banyak benda yang nak dibincangkan..” kami beriringan masuk ke rumah.

***********************************************************************************
Sarah tersenyum memandang aku. Senyuman seribu makna. Aku pandang Sarah dengan pandangan yang tajam. Dah la masuk bilik orang tak reti bagi salam..
“Apa senyum-senyum?” aku dari kecik memang rapat dengan Sarah. Sebab umur kami tak jauh beza pun.  semuanya aku lakukan dengan Sarah dan dulu kalau Sarah kena buli aku la yang tolong protect dia. Tak pernah kami berpisah. Sampai satu kes aku tumbuk budak lelaki tu sebab dia nak mengorat Sarah. sampai berdarah hidung budak tu.
“Nanti Sarah nak cari suami macam suami hang kakak.. dah la kaya, handsome..”  Sarah kemas memeluk bantal busuknya sambil matanya dipejamkan.
“Hish! Jangan nak merepek. Bukan handsome pun!” aku cuba menutup debaran di dada. Entah tiba-tiba boleh berdebar pula ni. tapi boleh aku kata muka dia tu macam lelaki melayu asli la.
Hang still ingat lagi ke dekat Aiman kak?” Sarah duduk di sisi aku.
“Kalau hang dekat tempat aku?” aku tanya Sarah balik.
“Kalau aku? Ermm.. bagi aku orang dah tak ada buat apa aku nak ingat lagi. Berdosa kalau kita selalu puja orang yang dah meninggal kak..” sarah tenung muka aku.
“Aku tak pernah anggap Aiman dah mati Sarah..” aku berkata sayu. Aku tak pernah anggap Aiman mati. Sekali pun tak pernah..
“Dulu kalau pendidikan Islam dekat sekolah hang la yang dapat markah paling tinggi kak.. semua ustaz dengan ustazah dok puji-puji hang tapi bila mai tang lelaki hang jadi macam ni.. jangan lemah kak.. tuhan baru uji hang sikit, hang dah goyang..” pelat Pulau Pinang Sarah memang kuat. Sampai kadang-kadang orang ingat dia anak mami pula.
Hang tak faham Sarah apa kak rasa.. sedih.. sayu.. dari sekolah menegah lagi sarah.. hang tak faham.. semua orang tak faham.. yang hampa tau Aiman dah mati.. dah meninggal.. okey jumpa  cebisan tulang.. tapi betul ka yang jumpa tu tulang Aiman.? Entahkan siapa-siapa punya mana kita nak tau.. polis nak mudahkan kerja depa cakap la yang tu tulang Aiman..” Aku menahan sendu. Kenapa susah sangat nak faham aku? Faham perasaan aku?
“Kak..kak..” Tu saja yang mampu Sarah cakap.. tak pernah dia tengok kakaknya down sampai macam ni. pertama kali tengok kakaknya down sebab lelaki.
“Aku dah deal dengan Tengku..” dengan Sarah la aku kongsi segalanya..
“Hang deal apa kakak” Sarah teruja nak tahu.
“Dia akan ceraikan aku kalau Aiman muncul dekat Airport..” Aku tersenyum bangga.
“Astafirullahalazim kak.. hang gila apa.. kalau bonda dengan abah tau mampus hang kakak.. kena cicah dengan air asam la..” Sarah mengurut-ngurut dadanya.. gila la kakak aku ni. boleh pula suka kalau kena cerai. Mampus!
“Ala bonda mesti faham punya.. aku kahwin pun bukan sebab suka dekat Tengku tu tapi terpaksa..” aku bangun dan duduk bersila.
Hang jangan nak buat gila kak.. fikir orang sama kakak.. jangan jadi ego.. “
“La.. ego apa.. Bonda mesti faham punya.. lagipun Aiman tak akan mungkir janji dia dekat aku.. dia tak pernah mungkir janji dari dulu sampai sekarang.” Aku tersenyum. Teringat detik waktu dulu-dulu.. semua yang dikata pasti akan dikota.
“Jangan nak confirm sangat kak..Tengku takkan ceraikan hang la..” sarah berkata yakin. Aku mencebik.
“Malas la cakap dengan hang..” aku sudah berbaring di atas katil.. tubuh aku tutupi dengan selimut.
“Marah la tu.. aku doa-doa supaya hang jatuh cinta dekat Tengku.. bulan-bulan boleh aku ‘paw’ duit belanja..” Sarah sudah bangun dari duduknya.
“Tu la hang tau.. dah MARA bagi duit pun tak cukup lagi? Tau nak ‘paw’ orang ja.. bawa-bawa la berjimat..pi la keluar..jangan lupa tutup lampu..kunci pintu..” aku sengaja halau Sarah.
“Tau la..” Sarah terus beredar.
Suasana dalam bilik kini gelap.. tiada cahaya.. tiada suara.. tiba-tiba aku teringatkan Aiman.. aku teringat kata-kata Sarah tadi.. orang yang meninggal tak elok dipuja sangat. Ya Allah betul ke tindakan aku ni? bukan senang nak lupakan cinta pertama. Aku duduk bersila sambil menadah tangannya.. Ya Allah! Andai Aiman sudah meninggal berilah aku petunjuk supaya tidak lagi terus memujanya.. terus lagi menantinya. Ya Allah! Aku mohon beri la kekuatan kepadaku Ya Allah.. pimpim la aku.. berilah taufik dan hidayah MU pada ku Ya Allah. Amin ya Robbul alamin.
Aku baring semua sambil pejamkan mata. Fikiran aku kosong. Tenang. Hingga aku terlelap… moga petunjukMu sentiasa bersama ku..

******************************************************************************
Pagi tu bonda paksa aku pergi kedai pengantin untuk ukur baju. Aku sebenarnya malas sangat..nak ukur baju la, nak tengok padan tak padan la.. Bonda dah pergi dulu dengan abah,maktok, Fiqah dan Adam maklum la hari ahad macam ni budak-budak tu sibuk nak ikut.  Cuma aku dengan Sarah je pergi kemudian dengan alasan aku malas nak pergi beli bunga telur, malas nak tengok hantaran, malas nak tengok bungan rampai la.. aku ni malas segala malas bila ada kaitan dengan Ash.  Lepas saja kejut sarah tadi aku terus pandu kereta kelisa milik bonda. Pergi ke kedai pengantin Ana bridal. Ana bridal ahad pun buka juga Cuma separuh hari je la.
“Ni ke pengantinnya?” tanya kak Lin. Pembantu kedai tu.
Aku hanya menangguk kemudian tersenyum. Mesti bonda dah cerita apa-apa ni.
“Cantik. Macam dalam gambar..untung dapat kahwin dengan anak orang kaya.. bukan calang-calang orang kaya..” kak lin menyambung. Dia kemudian merapati aku.
Aku hanya tersenyum. Bukan calang-calang orang kaya? Tak faham la.. tu la selama ni tak pernah nak ambik tau tentang Tengku Yusri Ashraf.. tak apa la nanti balik aku try guna khidmat Pak Google.
“Biasa je..dah jodoh..” bonda pula menyampuk.
Aku baru teringat.. kak Lin ada kata fasal gambar?  “kak Lin ada jumpa gambar saya dekat mana?” aku bertanya sambil membelek-belek baju pengantin yang sedia tergantung.
“Dekat blog..dekat majalah.. dengar cerita Risya ni tiba-tiba je kahwin..bukan akak cakap la..blogger yang cakap..” aku tersentap! Blogger? Maksudnya semua dah tahu.. cepatnya tersebar.. tu la lama sangat tak up date blog. Apa-apa jadi pun tak tau.
“Ala kak Lin, kak Risya memang macam ni dia suka bercinta diam-diam sebab dia kata kalau putus nanti tak la malu sangat..” pandai Sarah cover line! Tu la adaik aku. Aku hanya tersenyum.
“Saya bukan tak nak tunang dulu tapi tu la sebelah suami cakap benda baik buat apa di lambat-lambatkan..”aku toleh ke arah  kak Lin. Aku nampak dia mengangguk perlahan kemudian melemparkan senyuman ke arah aku.
“Tu la betul jugak tu.. bestnya akak selama ni baca blog Risya je tak sangka dapat jumpa orangnnya. Lepas ni dapat jumpa pula cik Tengku tu. Untung kedai akak..” kami masing-masing ketawa..  ada juga orang sudi baca blog aku. Ingatkan tak ada orang sanggup nak baca benda-benda merepek yang aku post.
Bonda suruh aku pilih dua pasang baju.. katanya satu untuk bersanding lagi satu pilih la gaun untuk majlis potong kek.. tapi aku menolak sebab aku tak nak tukar-tukar baju biar la satu baju pun dah cukup. Aku pilih baju pengantin yang warna kelabu yang tu pun bukan aku yang pilih ,sebenarnya ia adalah gabungan dari tiga bersaudara.. Sarah,Fiqah dan Adam.. lepas je bayar deposit. Bonda dengan abah rancang nak edarkan kad jemputan. Aku dengan Sarah nak balik terus.
Hang nak pi mana kak lepas ni?” Sarah bertanya sebaik saja kami masuk ke dalam kereta.
“Balik la.. hang nak pi mana?” aku pula bertanya..
“Jom pi tengok wayang..”
“Tak mau la.. Hang nak ‘paw’ aku kan?” aku sengaja sindir Sarah..  tapi Sarah ni tak ada perasaan bukan rasa-rasa apa pun kalau orang sindir dia.
Hang ingat aku sengket sangat ka? Disebabkan aku tak beli hadiah kahwin hang..  anggap la aku belanja hang tengok wayang ni sebagai hadiah perkahwinan hang..”
Aku hampir nak gelak bila dengar Sarah kata macam tu.. “punya la kedekut adik aku ni.. “jom la.. kita tengok dekat GSC Sunway Carnival okey?”
Belum sempat Sarah nak kata okey ke tak, ada bunyi dari handphone aku yang menandakan ada mesej masuk. Disebabkan tak nak bagi Sarah buka dan baca mesej tu. Aku terus capai handphone dekat atas dashboard.. tanpa mata melihat ke depan..
Panghhhhh…
Aku dan sarah terkedu.. alamak! Terlanggar kereta Honda CRV la pulak. Aku menekup mulut.. mampus! Aku tengok ada seorang lelaki melangkah keluar. Dia terus datang ke kereta aku.
Tok! Tok! Tok! Cermin tingkap aku diketuk.
“Nak keluar ke?” aku tanya sambil melihat Sarah..
“Biar aku keluar..” belum sempat aku nak kata apa.. Sarah dah membuka pintu..
“Sorry la Encik akak saya tak sengaja tu..”
“Habis kereta saya macam mana?” tanya pemuda tu dengan nada yang kasar.
Aku yang duduk di dalam kereta hanya memerhati dan mendengar rundingan damai antara Sarah dan lelaki tu. Aku yang langgar takkan aku nak duduk dalam kereta kut. Kesian pula dekat sarah.
“Sorry encik saya yang salah..careless sangat..” Aku terus meluru keluar sambil mendapatkan lelaki itu. Lelaki itu terdiam dan aku tahu dia memerhatikan aku sebalik rayban yang dipakainya.
“Encik..encik..”aku memanggil lagi.. tiada respon.. tangan aku dikibas-kibaskan di hadapanya. Mengelamun ke apa mamat ni!
“Wei Sarah..” Aku memanggil sarah sambil membuat isyarat mata.. suruh Sarah pula yang panggil..
“Encik!” Spontan tangan Sarah menampar bahu lelaki itu.. hish! Budak ni.. selumber engkau je tampar orang..
“Err..sorry.. apa Cik cakap tadi..” lelaki tadi terus membuka raybannya.. kacak betul muka dia macam Radlan dalam kumpulan VIP tu la.. aku nampak Sarah dah tersengih-sengih..budak ni memang pantang kalau jumpa lelaki handsome..
“Saya cakap saya yang salah.. kereta Encik tak kemek pun saya tengok..” Aku membelek-belek kereta Honda CRV lelaki tersebut. Mesti anak orang kaya.. tengok dari gaya pun dah tau..muka ala-ala jambu ni.. eh! Tak boleh cepat percaya. Entah-entah kereta bapak dia kut. Tak pun kereta pinjam konon nak berlagak jadi anak orang kaya. Bak kata orang “biar pinjam asal bergaya” suka suki aku sahaja main-main ubah pepatah.
“Sikit je..” lelaki tersebut tersenyum. “Saya Wafiy..awak?” tangan Wafiy dihulurkan ke arah aku.
“Mana boleh salam-salam bang.. ni Malaysia ni..” Sesedap hati  Sarah sahaja sound wafiy.  Celupar betul.
Sorry” pantas tangan Wafiy ditarik balik.
“Saya Sarah ni kakak saya Risya..” orang lain yang ditanya..orang lain yang menjawab.. aku menjeling Sarah.. takut dia terover pula..
“Okey macam ni..ni kad nama saya.. boleh saya dapatkan number Cik Risya..” Wafiy menghulurkan kad namanya tapi Sarah yang menyambut. Ni macam kes nak mengorat saja ni. sekarang mana orang main mintak number telefon dah. Sekarang orang mintak email facebook saja tak pun email skype. Ketinggalan zaman betul la.
“Nanti la saya call Encik Wafiy.. sorry ye..saya dah lambat ni..bye..” Aku terus tarik Sarah untuk beredar. Bukannya ada apa-apa pun calar sikit je..nanti aku call la.. bukan teruk mana pun kalau agak-agak dia mintak bayaran ganti rugi tu tinggi aku pun pinjam la dekat Tengku.
Director la kak mamat ni..”Sarah membelek-belek kad tersebut di dalam kereta..
“Saipa-siapa pun boleh tulis dia director Sarah..” aku berkata sambil meneruskan pemanduaan. Kalau dilayan Sarah ni lagi menjadi-jadi..tapi handsome juga mamat tu..hehe..aku tersenyum sendiri.. woi Risya sedar sikit kau tu dah jadi isteri orang. Nak menggatak pula.
*************************************************************************************
Malam tu Ash kelihatan sedikit gusar. Tiba-tiba terasa sunyi..Risya baru beberapa hari saja pergi dah jadi macam ni. telefon bimbit Ash ditenung. Nak call ke tak nak? Dipusingnya badan dikiri dan kanan  tapi masih terasa  ada yang tidak kena..nak telefon ke tak nak? Dan Akhirnya punat dail di tekan.. Ash berdehem beberapa kali supaya suaranya kelihatan seperti biasa..
“Assalamualaikum..” Ash berkata perlahan. Penuh syahdu suaranya.
“Waalaikumsalam Tengku.. kenapa tak tidur lagi?” aku tegok jam di dinding.. dua setengah pagi..
“Tak boleh tidur..sunyi malam ni..” Ash membetulkan baringannya..
“Buka la radio tak la sunyi.. saya dah tidur punTengku..” Aku menekup mulut sambil menguap.
“Risya dah lama tidur?”
“Err..dalam sebelas setengah tadi.. Tengku kenapa tak tidur lagi..” aku menguap lagi..mengantuk betul la.. dah la tengah hujan ni.
Ash memusing badannya sebelah kanan dan membayangkan Risya disebelahnya.. “saja..tak dengar suara Risya..rindu..”
Aku terkedu tapi masih memejam mata..biar betul la Tengku ni..malam-malam macam ni pun nak buat lawak lagi ke? “Kenapa Tengku panggil saya Risya?”
“Sebab Risya lagi sedap dari Anis..lagi manja..” buat tabiat la Tengku ni. ulat bulu dah naik daun la tu.
“Manja la sangat Tengku..” mata aku hampir kuyu.. tak sanggup nak tahan lagi mata ni untuk memejam.. sekali lagi aku menguap.. dah berapa juta kali aku menguap pun aku tak tahu.
“Saya suka panggil Risya.. sebab panggilan tu manja sangat.. comel macam Risya.. Risya tahu tak saya rindu sangat dekat Risya.. Risya tak rindu abang ke sayang?” Ash tersenyum penuh makna.. harap-harap Risya dapat tahu isi hatinya.
“sayang..” Ash masih memanggil.. “Hello..hello..” Ash mematikan talian kemudian di dailnya semula number tersebut.
“Tengku sorry saya tertidur..” Aku berkata perlahan sambil mata terpejam. Berharap agar Ash tak marahnya.
Haa..tertidur..dia tak dengar la aku cakap apa tadi? Adoi! “Tidur la..nak abang dodoikan?”
“Erm..” aku dah separuh sedar..
“Dari ulat jadi kepongpong..tidur lena dalam kelongsong..sampai masa kelompong pecah..poom.. jadi la rama-rama yang indah..” Ash berhenti menyanyi.. apasal aku nyanyi lagu budak-budak pula ni. tapi lagu tu yang Ash hafal pun. al-kisahnya sebab di suka sangat dekat cikgu tadikanya sebab tu dia berusaha menghafal lagu terbabit. Tu semua kisah budak-budak. Sekarang tidak lagi.
“Selamat malam sayang.. sweet dreams..” Talian terus dimatikan.
Ash tersenyum sendiri. terlerai sudah rindunya.. selepas ini strategi perlu di atur untuk menambat hati Risya.. harap-harap Risya dapat membaca pintu hatinya. Malam itu tidur Ash bermimpikan Risya.. senyuman Risya..rajuk Risya.. ketawa Risya.. semua tentang Risya.. luput sudah Aimie dari hidup Ash.

*************************************************************************************
Aku tersenyum saat terpandang telefon bimbit di bawah katil. Macam mana entah handphone ni boleh jatuh aku pun tak tahu.. tapi tu la semalam Ash telefon.. kesian Ash aku buat layan tak layan saja dengan dia. Bukan luak pun kalau aku layan dia kejap semalam.. sorry la Tengku mengantuk sangat la.. tak tahan mata ni nak tutup..
 Aku terus bangun menuju ke laptop.. sempat aku buka internet.. sah! Memang banyak betul artikel fasal aku dengan Ash.. yang mana kenal aku masing-masig terkejut.korang kena faham.. masing-masing sibuk mengulas tentang aku dan Ash. Ada yang sibuk menghentam. Kata aku ni macam-macam. Ramai juga yang kata Aimie lagi sesuai dengan Ash. Itu semua aku tak ambil peduli, sebab hanya aku yang tahu keadaan sebenarnya.

Sempat aku cari tentang latar belakang keluarga Ash di internet.. pengarah urusan syarikat hartanah di Malaysia. Not bad! Pernah belajar di Victoria Instituation, melanjutkan pelajaran di Univercity Manchester di UK. Menjadi kegilaan ramai gadis dekat luar sana.. saham baik punya duk tengah naik. selama ni tak pernah pun aku ambik tau hal Ash ni..tiba-tiba hari ni teringin pula nak tau..pelik-pelik.. Tan sri ni banyak juga syarikat dia.. hartanah la.. minyak la..perhotelan la.. patut la kaya semacam. Rumah dah macam istana. Tengku Yusri Ashraf pernah digosipkan dengan Aimie.. tak heran la orang kata diorang bercinta. Berpeluk sakan. Elok la tu peluk perempuan tu..peluk perempuan ni..ingat bagus sangat ke? Tengku ni.. agak-agak la.. hish! Hilang terus mood aku untuk tengok gambar tu..  aku dulu pun bercinta juga tapi tak la sampai nak peluk-peluk. Melampau la Tengku ni.

Rasa macam nak post sesuatu saja dekat blog aku ni..

MAAF..

Salam kemaafan aku hulur untuk kawan-kawan semua.. maaf sebab tak sempat nak bagitahu saya dah nikah..ye..dah nikah..tak payah gosok-gosok mata tu..betul la apa yang korang baca ni.. percaya la.. maaf sekali lagi..bukan tak nak jemput tapi pernikahan ni agak privacy dan untuk lekuarga terdekat sahaja..maaf sangat-sangat.. dan dengan ini anda dijemput untuk datang ke majlis perkahwinan saya yang berlangsung di bertam perdana pada sabtu ini.. semua dijemput hadir.. datang la jangan tak datang..boleh la kita berlaga-laga pipi sambil bergambar bersama..

p/s > datang jangan tak datang..

harap-harap yang baca nanti akan faham situasi sebenar..banyak lagi yang nak diterangkan tapi tak apa la..mungkin lain kali..mood aku dah mati bila nampak gambar Ash dengan Aimie duk berpeluk-peluk walaupun Ash peluk pinggang dia tapi peluk juga namanya.. aku terus mencapai tuala dan bergerak menuju ke bilik Air.. dasar lelaki gatal!




1 comment: