Copyright© All Rights Reserved akubukannovelis.blogspot.com

8 Feb 2012

Bila blogger jadi maid ep 7


“Yusra kena tolong akak Yusra..” Aku menarik tangan Yusra ketika menuju ke lif..
“Tolong apa kak? Kasut tu tinggi sangat erh?” Yusra menyelak kain aku..  aha tinggi + longgar.. panjang juga kaki Aimie nie..
“Tolong bawa akak lari Yusra..” aku minta simpati Yusra.. Minta-minta la dia tolong aku..
“Lari?” Yusra hampir separuh menjerit..  aku mengangguk-anggukkan kepala..
“Tolong la.. akak tak nak kahwin macam ni.” Aku dah separuh merayu.. rasa nak nangis dah..
“Yusra pun tak tahu nak cakap macam mana kak.. yang Yusra tahu.. abang Ash nak akak tolong gantikan tempat Aimie.. sebab Aimie tak sedar diri tu dah angkat  kaki blah macam tu je.. dia ingat kakwin nie main-main ke? Maruah kami? Harga diri kami langsung dia tak pandang..” Yusra membetulkan rambutnya yang mengurai tu.. “Yusra tak pernah minta tolong akak.. kali ni je kak.. tolong la keluarga kami Kak..”
“Tapi Yusra.. akak tak nak kahwin macam ni..” aku masih merayu..
“Akak nak takut apa? Bonda dengan abah akak kan dah kasi green light”  pintu lif terbuka tapi kami biarkan saja.
“Tapi akak tak boleh..” aku menggenggam erat tangan Yusra..
“Sebab Aiman?” Yusra menjungkit kening.. aku pantas mengangguk.
“Ye sebab Aiman..” aku tertunduk.. aku sayangkan Aiman.
“Akak.. dengar sini” Yusra memaut bahu aku. “Yusra minta sangat-sangat dekat akak..tolong la kami kak.. press ramai dekat bawah tu.. kawan-kawan ayah dengan ibu semua ada.. tolong la kak.. sekali ni saja kak” Yusra melepaskan pautan di bahu aku. Di tarik tangan aku masuk ke dalam pintu lif yang terbuka.
Kenapa aku boleh ikut  rentak Yusra?.. ya Allah tolong la aku, Ya Allah kau buat la supaya aku tak jadi kahwin.. Amin! Tangan aku yang memegang beberapa  bunga tulip putih aku pandang sepi, sedihnya kena kahwin paksa macam ni. Kesian dekat Aiman..
************************************************************************************
Aimie tersedar dari lena.. ditoleh pada jam di dinding hospital, lagi 10 minit, mesti sempat ni, paling kurang pun tangguh dulu dalam 20 minit.. sempat ni. Aimie memandang sekeliling ruang bilik tersebut. Mana Dilla? Bagus dia tak ada ,tak la gagal rancangan aku kali ni..dia menarik perlahan tiub yang mengalir air suling di tangan. Aimie menahan sakit. Ditekan kuat tangannya agar darah terhenti.
Aimie berjalan perlahan ke bilik air untuk menukar baju, kalau pakai baju hospital sure kantoi punya. Selesai menukar pakaian rambutnya diikat  ekor kuda, seluar jeans yang agak ketat menyukarkan pergerakan Aimie. Cermin mata hitam jenama Guess disangkutkan di hidung. Aimie berjalan perlahan sambil memaut tepi dinding. Selamat ada yang tak perasan. Aimie yang jalan lambat tu pun tak ada seorang jururawat pun yang perasan. Masing-masing dengan hal sendiri.
 “Palace Of Golden Horses” Aimie masuk ke dalam perut teksi tersebut. Selamat!
-yayunk-
Tunggu Aimie datang..

Punat send ditekan. Pasti Ash akan menunggunya.. Ashkan sayang sangat  dekat aku. Tak mungkin dia akan batalkan majlis kahwin kami. Kalau dia batalkan pun mesti dia akan tanggung malu. Yang peliknya boleh tadi handphone aku off..bisik Aimie di dalam hati.
************************************************************************************
Pintu utama Royal Ballroom di buka oleh dua orang dayang.. sepupu Ash kut..tak pun orang hotel ni.  Ramai betul orang. Semua mata memandang ke arah aku. Segannya!
“Ikut step akak.. “ Yusra membisik ke telinga aku. Bukan aku nak nikah macam ni. Aku nak nikah dekat rumah. Bukan mewah-mewah macam ni. Aku berjalan perlahan sambil kelopak bungan bertaburan dari atas. Tak tahu pulak aku kelopak bunga betul atau tipu. Aku sempat pandang sekeliling. Sumpah cantik giler dah macam dalam cerita kartoon tu masa princess nak kahwin.. memang fairy tales.. oh sadisnya hidup aku pun macam fairy tales.. macam kisah novel. Masa aku berjalan kedengaran laju my baby you nyanyian Marc Anthony. Terpaksa aku buat-buat senyum. Memang plastik.
Aku mengambil tempat di atas atas pelamin. Yusra mengambil tempat sebelah aku. Dan sebelah kiri aku pula bonda. Bonda menggenggam tangan aku. Tolong panaskan tangan Risya bonda sebab jari-jari Risya ni sejuk sangat macam dekat kutub ais dah.
Aku perasan Tengku asyik pandang aku saja. Apa hal? Tak puas hati? Sampai kena tegur dengan abang Yuzril. Padan muka Tengku! Tengku mula berjabat tangan dengan abah.. ya abah yang akan menikahkan aku. Syahdunya..
“Aku nikahkan dikau dengan puteriku Hanis Arisya binti Mohd Yusuff dengan mas kahwinnya enam ratus ringgit tunai” Abah menggoncang tangan Ash.
“Aku terima nikahnya Hanis Arisya binti Mohd Yusuff dengan mas kahwinnya  enam ratus ringgit  tunai.” Ash menyambut .
“Sah..” Abah menoleh kepada beberapa orang saksi sambil mengangguk-ngagguk. Semua hadirin yang hadir mengucapkan syukur.
Tengok dalam sekali lafaz aku sah menjadi isteri kepada Tengku Yusri Ashraf bakal pemilik empayar hartanah terkenal. Tahniah Risya! Oh  no! tiba part yang aku tak suka. Memang tak suka. Kalau dengan Aiman aku suka la tapi dengan Ash ni aku tak suka la. Aduh kena cium-cium tangan pula dah tu kena cium-cium dahi. Lepas tu kena ambil gambar banyak-banyak. Malu kut.
“Hulur la tangan kau tu..” Ash berbisik perlahan dekat telingan aku. Bila orang tengok mesti orang cakap ‘eee romatinya main bisik-bisik’ tapi orang tak tahu kenapa Ash ni bisik.
Pantas tangan aku hulur sambil berikan senyuman semanis mungkin.  Dah start beraku-aku balik. Aku lepuk nanti haa.. baru tahu. jari manis aku tersarung cincin Tiffany and Co yang aku pilih hari tu. Tak sia-sia aku pilih. Aku terpaksa cium tangan Ash dan dia mencium dahi aku.. lama..
“Aik.. lamanya..” Kak Airin bersuara baru ciuman di dahi aku dilepaskan. Ash tersenyum sambil mengenyit mata. Cis! Main kasar nampak.. tengok muka aku dah merah dah.
Kami mengambil gambar keluarga dan banyak pula wartawan menerjah.
“Maaf Tengku kami ada soalan nak tanya” Ujar salah seorang daripada empat wartawan tersebut.
“Go for it” Balas Ash tenang. Aku disampingnya hanya tersenyum.
“Bukan ke sepatutnya Tengku menikah dengan Aimie?”
“Oh.. kan saya dah kata sebelum ni yang itu hanya gosip. Lagipun Aimie tu salah seorang duta untuk  produk kami.” Ash masih tersenyum. Produk yang mana pulak ni? Tu la banyak sangat keluarannya rumah la, hotel la, kereta la..
“Lagipun banyak orang dah Nampak Tengku selalu keluar dengan Aimie dan kami tak nampak pun Tengku keluar bersama Isteri Tengku sebelum ni.” Tanya seorang lagi wartawan yang bertudung litup. Haa.. kantoi!
“Kan saya dah cakap dia salah seorang duta produk kami dan kami selalu berurusan tentang kerja tak lebih dari tu. Lagipun isteri saya ni tak suka bersosial..” Ash memaut pinggang aku. Oit! Apa pegang-pengang orang ni.
“Orang isteri Tengku ni sebab tu sorok dulu erh.. macam mana Tengku boleh jatuh cinta dengan Isteri Tengku?” Oh! Soalan berbisa ni..
“Sebab dia pandai masak.. that why I love her..” anak mata kami bertaut.. oh so sweet la Ash..
“Eh.. jemput la makan..” Aku pula bersuara menahan kekalutan saat mata kami bertaut.
“So sweet la ayat Tengku tadi..” aku bersuara
“Sebab tu la aku pernah cakap dulu aku akan jadi suami yang cukup romatik” Ash masih tersenyum.
“Please la Tengku..” aku cebikkan muka. Menyampah!
“Nak pergi mana tu sayang?” Ash mencapai tangan aku saat aku nak tinggalkan dia.
“Stop calling me sayang” Aku bersuara keras. Aku masih berusaha untuk lepaskan tangan aku.
“Eleh tu pun nak marah ke?” pantas tangan aku dilepaskan.
“Romantiknya pengantin baru ni” suara seorang perempuan dari belakang mengejutkan aku,
“Eh! Auntie.. sayang yang ni Datin Noraini kawan ibu” Ash bersalaman dengan Datin Noraini diikuti aku.
“Cantik isteri kamu.. macam muka Lisa..” aku tersenyum mesra sambil mengucapkan terima kasih.
“Mati-mati Auntie ingat kamu nikah dengan Aimie.. ye la semalam kawan auntie cakap terjumpa Aimie dekat hospital.. gugur katanya”
Aku terus pandang muka Ash. Terus berubah muka dia jadi warna merah nasib tak jadi hijau.
“Eh..tak la auntie” tu saja ayat yang Ash boleh cakap.. mungkin terkejut kut, aku ni lagi la terkejut. Nasib Tan Sri dengan Puan Sri tak tahu. haa.. tahu kut.. dah kawan Puan Sri mesti ada gosip-gosip punya.
Ash terus berlalu meninggalkan aku sendirian. Nasib kau la Tengku.
************************************************************************************
Setelah sampai di Palace Of Golden Horses, Aimie memandang sekeliling dia telah tersangkut selama sejam di atas jalan tadi sebab ada kemalangan. Laju kaki Aimie melangkah ke Royal Ballroom. Diperkarang Ballroom Aimie ternampak susuk tubuh Ash dengan seorang perempuan. Perempuan tu pakai baju pengantinnya..
“Ash..” Ash dan aku  tersentak. Aimie!
“Kau buat apa dekat sini?” kasar suara Ash bertanya.
“Jap..jap.. jangan gaduh.. ramai orang dekat sini, apa kata kita naik atas. Sembang-sembang dekat bilik.”
Ash bergerak dulu menuju ke pintu lif diikuti oleh aku dan Aimie.. sepanjang perjalan dari lif ke bilik hotel Aimie asyik pandang sinis saja dekat aku. Macam bagus minah ni kerek je..
“Ok.. nak explain apa-apa tak?” pandang mata Ash tepat ke arah Aimie yang dah nangis tersedu-sedu. Watak aku saat itu adalah pemerhati.
“ Abang.. Aimie minta maaf..” Aimie mengenggam erat tangan Ash.
“Lagi?” pantas tangan Aimie ditepis.
“Abang kena percaya dekat Aimie.. Aimie sayangkan abang..” Tubuh Ash dirangkul dari belakang.. Oit agak-agak la wife dia ada dekat sini ni.. Opss! Termengaku pula..
“Sayang kepala otak kau..” tubuh Aimie ditolak. Kan dah kena sembur dengan Ash.. aku tak pernah tengok Ash marah sampai macam ni.
“Abang sanggup marah Aimie lepas tu abang sanggup tinggalkan Aimie sebab nak kahwin dengan perempuan tak guna tu.” Jari telunjuk Aimie menghala ke muka aku. Amboi! Main kasar Nampak aku pula yang kena ni.
“Dia yang tolong aku..dia yang tolong selamatkan maruah aku, maruah family aku. Nak harapkan kau. Langsung tak fikir fasal orang lain” suara Ash semakin kuat.
“Sebab Aimie fikir la Aimie datang ni..ceraikan dia Ash..”
Aku terbangun dari duduk..ceraikan aku? Heaven!!! Ala..nanti mesti masuk surat khabar muka depan punya ‘ISTERI SEJAM’ haha…
“Ok juga tu..” aku pula bersuara..
“Jangan nak mengada-ngada ok?” Ash pula menyampuk.
“Ceraikan la dia..” Aimie pula merayu. Complicated sangat la cerita Aimie dengan Ash ni..
“Kau diam.! Jangan ingat aku tak tahu kau dah gugur.. tak nak mengaku lagi”?
“Errr..tak..mana ada..”
“Nak mengaku ke tak nak? Jangan ingat aku bodoh la.. aku tahu apa yang kau buat dekat luar sana.. banyak gosip aku dengar kejap dengan orang tu..kejap dengan orang ni..tapi aku diam je.. Alhamdulillah hari ni aku dapat juga kebenaran..amin!!”
“Tu semua gosip.. abang tak Nampak ke apa yang Aimie korban kan untuk abang selama ni..”
“Korban kan apa? Badan kau? Badan kau bukan serah dekat aku.. kau serah dekat jantan luar sana tu..” Muka Ash semakin bertambah merah..” kau blah dari sini..”
“Tapi sayang..”
“Aku kata blah!!!!!!!!!”
Aimie berlari keluar dalam keadaan tersedu-sedu.. Ash meraup muka.. dan aku? Aku pun tak tahu nak buat apa..nak kejar Aimie atau nak terus dalam bilik ni dengan Ash..
“Apa salah aku.. sampai hati dia buat aku macam ni..” Ash meraup muka kasar..
“Tengku kena redha…” aku berkata perlahan sambil mendekati Ash..
“Semua benda dia buat selama ni aku tutup sebelah mata saja.. tapi aku tak boleh terima yang dia gugur..”
“Mungkin dia bukan untuk Tengku.. mungkin Tengku akan dapat perempuan yang lebih baik kut..
Suasana sepi seketika.. mungkin Ash ambil masa kut nak tenangkan diri..
“Jom Tengku kita keluar..” tak manis pula duduk berdua-duaan macam ni.
“Kau nak aku ceraikan kau ke?” langkah aku terhenti.. badan aku pusingkan ke belakang menghadap Ash.. nak angguk ke nak geleng ni..  pantas  aku angguk. Aku Nampak Ash macam terfikirkan sesuatu.. fikirkan Aimie? Atau fikirkan aku? Oh Tengku.. cepat la bagi jawapan..








2 comments: