Copyright© All Rights Reserved akubukannovelis.blogspot.com

6 Jan 2017

TIPS MENULIS



 Assalamualaikum dan hai.. okey kat sini kak zati nak kongsi sikit tips penulisan untuk adik-adik yang berminat nak jadi penulis tapi tak tahu nak mulakan macam mana.


Ini cara kak zati ye tolong jangan compare kan dengan penulis lain sebab setiap penulis itu berbeza caranya ya!


Kak zati bahagikan penulisan buku nie dalam 3 fasa.


Baik. Kita mulakan dengan fasa pertama .


Hat nie yang paling penting. iaitu Tajuk.. tajuk tak cantik jangan harap pembaca nak baca buku hang. Dia pandang sepi angin lalu je wei. Ala kak zati tak reti la nak buat tajuk best-best. Ehhh ehhh cakap nak jadi penulis be a creative man! Macam kak zati nak menulis kak zati cari tajuk dulu sebab apa? Sebab tajuk tulah yang nak tunjukkan apa yang kita nak sampaikan dekat pembaca. Contoh tajuk : TENGAH TENGOK HUJAN.


Buku hang tajuk TENGAH TENGOK HUJAN tersusun la dekat rak-rak kedai buku. Satu petang seorang pembaca lalu, sambil lalu terpandang la buku hang tu TENGAH TENGOK HUJAN.
Maka berdiri la pembaca tersebut dihadapan buku hang sambil dalam hati berkata “apa benda la tajuk merepek-repek nie” tapi tangan dah capai buku tu. Nampak tak?

Dah dapat tajuk maka buatlah SINOPSIS ye adik-adik. sinopsis nie kena padat dan penuh. sinopsis nie adalah cerita yang akan kita sampaikan dekat pembaca. kak Zati kalau taknak buat sinopsis dulu tak pe ke? ehhh takpe.. kalau korang ingat apa yang korang nak tulis tak payah la buat tapi nanti jangan pulak muka depan cerita lain. tengah cerita lain. belakang cerita lain. rangkalah cerita apa yang kita nak tulis. mulalah merangka watak, plot, klimaks, dan penyelesaian. 

Ehhh sat ada lagi.. lepas tu kita nak MENGORAT PEMBACA pulak. BAB 1 – BAB 10 adalah bab mengorat dan mengayat pembaca. Kalau bab nie hang failed. Sorry pembaca takkan baca sampai habis. Maka bab 1- bab 10 tolong jangan buat ayat bunga-bunga terlalu panjang tapi kosong. Ala macam kita tengok cerita hollywood sembang dah sejam setengah jam baru mula action. Kalau nak intro pun sampai bab 3 paling maksimum. Kalau tak kena skip la penat kita tulis tau.


Tolong jangan campur POV. Kalau POV 1. Dari mula sampai akhir pov yang sama. Bab 1 POV 1 bab 2 POV 3 satgi bab 5 POV 2. dah jadi cerita merepek-repek. jangan tanggung risiko untuk buku anda diletakkan ditepi. 


Dah settle bab nie dah jadi 1 manuskrip penuh maka kita ke FASA 2. nak masuk fasa dua silalah berehat cuti dalam 2 3 hari. Sebab fasa ini dipanggil MUNTAH HIJAU. Bukan mak kau hijau haaa..


fasa nie adalah fasa hang nak meng'edit' manuskrip tu dari bab 1 sampai bab akhir. Typo la, spacing la, enter la. Mungkin mengambil masa dalam sebulan macam tu.


FASA 3. nie yang paling best nieee sebab nak jadi buku dah. Time nie akan ada sesi penilaian dari penerbit. Maknanya tunggu 3 bulan untuk manuskrip tu lulus atau tak. Kalau dah lulus, penerbit akan hantar surat setuju terbit sekali dengan SURAT PERJANJIAN. Okey yang nie sila baca betul-betul kalau tak faham tolong tanya dan buat photostat untuk simpanan kita.


Bila dah jadi buku. Maka selamat datang ke dunia baru. Orang dah kenal, lepas tu akan ada orang puji, orang kritik. Time kritik tu jangan nak poyo sangat paling kurang cakap la saya minta maaf dan next buku saya akan buat lagi. Jangan kena kritik sikit dah nangis tepi bucu. Takmo. Takmo macam tu ye anak-anak. Lagi satu prepare la sign lawa-lawa. Sebab nanti pembaca akan usung buku minta sign. Masa nie sila senyum dan jangan buat muka kekwat. Berkawan la dengan penulis-penulis lain kongsi ilmu sama-sama.


Lagi satu hakak nak pesan nie adik-adik. Nak menulis sila CIPTA IDENTITI sendiri. Jangan tiru gaya penulis lain sebab nanti hang akan lost dengan diri sendiri dalam dunia penulisan. Sila bawa identiti sendiri. Setiap penulis pasti akan ada identiti dia sendiri.


kalau rasa ada yang terbit buku sendiri pada kak zati. jangan dulu! tunggu anda ada tempat dalam platfom dunia penulisan. biar orang kenal baru boleh terbit sendiri ya. 


Jadi adik-adik selamat menulis!  

1 comment:

  1. Nti bg tips pnulisan skrip. Akk xpnh tgk cara dia mcm mna

    ReplyDelete