Copyright© All Rights Reserved akubukannovelis.blogspot.com

26 Jun 2016

LURUHNYA CINTA DIBUMI KOREA - (4 )


\
  “HAI awak apa khabar?”

Terkedu aku. Ewah dah pandai cakap bahasa Malaysia. Tapi ada pelat Korea sikit.

“Hai awak, khabar baik. Dah lama ke tunggu?” aku jalan merapati Lee Jong Hyun yang duduk atas kerusi dalam mall.

“Dah leyma tugu?” Lee Jong Hyun kecikkan mata dia tanda tak paham.

Terus aku gelak depan-depan dia. Sorry tak boleh nak selindung lagi sebab ayat dia memang lawak.

Why??” dia renung aku tajam.

Haa sudah.. keluar bahasa English pulak.

“Not dah leyma tugu but dah la-ma tung-gu” aku duduk disebelah dia sambil hulur air susu pisang kegemaran Lee Jong Hyun.

“Means?”

“Means you wait too long.”

“Okey.. thank you.”

Aku angguk dan senyum dekat dia. Disebabkan esok dah mula kelas untuk semester akhir jadinya aku dan Lee Jong Hyun dah janji nak keluar beli barang sama-sama. Lepas saja keluar dari studio Lee Jong Hyun terus janji dengan aku nak jumpa dekat sini.

“Minggu depan awak lapang?” Lee Jong Hyun tanya sambil belek kertas A4 dirak.

“Tak tahu lagi. Kenapa?” aku pandang dia sekilas.

“Saja tanya. Kalau free bagitahu saya erh.”

Aku angguk tanda setuju sebab masih sibuk mencari ballpen yang sesuai.

“Awak suka lelaki korea?” Lee Jong Hyun masih tak pandang aku.

Aku rasa nie soalan killer nie. Final exam punya soalan pun tak susah sampai macam nie.

“Suka macam mana? Cinta?” aku letak ballpen dalam bakul dan pandang dia lama.

Lee Jong Hyun angguk. Muka dah merah.

“Saya pun tak tahu.” aku jungkit bahu.

“Kalau ada lelaki Korea minat awak?”

aku gigit bibir. “Boleh dipertimbangkan. Mungkin.”

Lee Jong Hyun tersenyum.

“Antara lelaki Malaysia dan Korea?”

Aduh! Dia punya soalan.

“Kalau saya dah suka lelaki Korea maknanya lelaki Korea sajalah. Tak ada dah lelaki Malaysia. Tapi kalau saya tak ada teman lelaki Korea nanti balik Malaysia saya carilah.” haaa.. details tak penerangan aku.

Letihlah cakap Korea.

“Kalau ada teman lelaki Korea tak cari lelaki Malaysia dah?” lagi sekali Lee Jong Hyun nie tanya aku.

Aduh.. nanti aku cakap bahasa Malaysia nanti baru tau.

“Yes.”

“Sekarang nie awak pilih lelaki Korea ke Malaysia?” Lee Jong Hyun pandang aku mintak jawapan.

Rasa nak lari balik saja sekarang nie.. aku letak tangan dekat dahi dia. Tak demam. Aku raba-raba muka dia. Tak ada kesan kena pukul ke apa.

Wae yo?

“Awak okey?” aku tanya dia pelik. Memang pelik pun dia nie.

“Saya okey. Awak tak jawab lagi soalan saya.” dia capai jari aku.

Letih nk jawab soalan dia. “lelaki Korea.”

Terus senyuman dia melebar. Lebar sangat.

Lepas saja beli barang dan makan-makan. Lee Jong Hyun janji nak bawak aku ke kelas esok sama-sama dengan dia. Aku ingat nak naik bus saja jimat sikit tapi dah alang-alang dia ajak baik aku ikut saja.

*********************

Minggu nie kami sama-sama sibuk. Jarang sangat dapat jumpa. Kalau jumpa pun dia datang makan maggi kari kesukaan dia tu saja. Aku yang tengah siapkan jurnal untuk assignment kelas penyiaran tersentak bila dapat meseg dari Lee Jong Hyun.

내일 오후 4. N 서울. “ - Tomorrow 4 pm. N Seoul Tower.

“Okey”

Aku balas lepas tu sambung buat kerja. Nasib esok kelas aku sampai tengahari saja. Tapi lepas tu boleh lepak library kejap nak cari bahan untuk presentation. Tiba-tiba nak jumpa aku dekat Namsam tower pulak. Boleh je jumpa dekat rumah tak pun kat kampus ke. Bukan tak pernah terserempak.
*****************
Skirt pendek paras lutut, t-shirt baby tee dan kasut boot tinggi hingga lutut serta rambut diikat tinggi menyerlang sedikit penampilan aku harinie. Suasana N Seoul Tower harinie agak sedikit lengang. Berbekalkan beg kelas, aku panjat tangga keseorangan. Rata-rata pengungjung di sini semuanya berpasangan. Hanya aku saja yang sendiri. Cemburu.


Aku duduk dia atas kerusi yang disediakan. Lock love! Aku hanya memerhati pasangan kekasih memasang lock love di setiap pagar. Dalam sedar aku tersenyum sendiri. Aku cuba hubungi Lee Jong Hyun. Tak angkat mungkin tengah memandu. Aku hantar sms memberitahu aku sudah tiba dan setia menantinya di sini.

Sesekali angin petang bertiup di kawasan N Seoul Tower. Aku tengk jam.

Lima minit.


Sepuluh minit.


L is for the way you look at me
O is for the only one I see
V is very, very extraordinary
E is even more than anyone that you adore can

Love is all that I can give to you
Love is more than just a game for two
Two in love can make it
Take my heart and please don't break it
Love was made for me and you


Aku pusing belakang.. Lee Jong Hyun! Oh may god!


Aku tercengang..terkesima.. dia menyanyi bersama petikan gitar dan pandangan yang redup sambil memandang aku. Dia melutut menghadap aku sambil menghulurkan sekuntum bunga ros merah. Aku tergamam. Terkejut. Adakah ini lamaran?


Semua mata yang ada disitu terpaku memandang kami. Aku tahu dalam hati mesti nak cakap romantik giler kan. Tapi dalam hati aku cakap. Malu giler. Nak buat apa nie?

Ottokey.. ottokey..

“Awak cakap kalau ada lelaki Korea suka dekat awak, awak akan terima kan?” Lee Jong Hyun pandang aku.

“Saya lelaki Korea yang suka awak. Awak terima?” dia cakap lagi bersama petikan gitar tapi aku tak tahu irama apa.

“Awak betul-betul suka saya?” aku tanya dia.

“Love. I love u. from the deep in my heart”

Aku terkesima. Jujur aku tak tahu nak cakap macam mana. Kalau bab perasaan. Memang aku akui aku selesa sangat dengan dia. Cinta? Mungkin.

“Terima saya?” Lee Jong Hyun masih lagi melutut.

Dengan senyuman semanis mungkin. Aku paut tangan dia dan aku anggu. Apa salahnya buka ruang hati untuk lelaki yang bernama Lee Jong Hyun.

Terus dia peluk aku erat. “Kumawo.”

Aku balas pelukan dia. Bahagia.

Dalam hati berbunga-bunga rasa cinta yang membara. Nama aku dan Lee Jong Hyun di sematkan dia atas lock love. Kuncinya kami baling jauh-jauh. N Seoul Tower lambang cinta kami.

“Kenapa tak cakap yang awak suka saya selama nie?” Lee Jong Hyun tanya semasa kami dalam perjalanan untuk pulang ke rumah.

Sebelah tangannya memegang stereng mana sebelah tangan lagi menggenggam jari jemari aku.

“Eh, saya kena cakap ke? Saya kan perempuan.” Aku pandang dia sambil tersenyum.

“Kalau perempuan pun tak salahkan kalau nak meluahkan rasa?” dia pandang aku sekilas tapi yang pasti tangan dia tak lepas dari mengenggam tangan aku. Perlahan-lahan diambil dan dicium.

“Perempuan Malaysia kan pemalu.” Ayat cover dari aku.

“Habis awak nak cakap lelaki Korea tak tahu malu la?” Matanya mencerun memandang aku..

“Ehh saya pulak yang kena. Awak romantik.. baik..kacak..bla..bla..bla..” belum sempat aku nak cakap lagi dia tarik hidung aku. Matanya di kenyit pada aku.

Hanya ada satu rasa dalam jiwa. Bahagia.
“Esok awak ada kelas?” aku tanya dia.

“Esok saya masuk studio sebab bulan depan YG panggil saya audition.”

YG? Syarikat rakaman yang sangat terkenal dekat Korea. Penyanyi dia pun bukan calang- calang. Kalau dapat masuk sana memang hebatlah.

“Good luck.” aku tiup kata-kata semangat.

“Saya nak panggil awak apa?”

oh panggilan? Kat Korea lebih kurang macam Malaysia. Ada panggilan manja-manja untuk kekasih.

“Honey? Darling?” dia tanya lagi.

Aku geleng kepala. “Call me sayang. Bahasa Malaysia sayang means darling.”

“Sayang?” Lee Jong Hyun cuba panggil dalam bahasa Malaysia.

“Yes sayang.”

“Okey sayang.” Lee Jong Hyun lirik manja ke arah aku.

Kami sama-sama tersenyum. Sungguh aku terasa akan ada cinta mekar dibumi Korea.








1 comment:

  1. Kak bile nk smbung cite?? Sye dh xsbar² nk thu alkisah kesinambungan cite nie. Hhahahahahha.... Cite nie BEST GILESSSS!!!!
    Kak cpt² larr update cite nie er? err?
    Hhehehehee

    ReplyDelete