Copyright© All Rights Reserved akubukannovelis.blogspot.com

29 Oct 2016

NOVEL : NIAN TAUFIK (5)





DAH dua minggu berlalu. Aku dah balik kampus. Sekarang tengah pening dengan internship pulak. Mana nak cari tempat intern nie woi!


“Wei Farah tolonglah aku!” aku pandang muka Farah yang tengah duk senyum sorang-sorang.


“Aku nak tolong macam mana? Aku mana la tau tempat kau dekat penang tu.”


Aku raup muka dengan tangan. Masalahnya semua kata dah penuh. Huhu. Sedihnya hidup aku.


“Kalau dekat KL?” paling kurang dekat KL ada LRT.


“Nanti aku cuba tanya siapa-siapa.” Farah masih menghadap skrin telefon.


Taufik! Tiba-tiba nama nie naik dekat fikiran aku. Aish! Apa pulak nak tanya Taufik. Aku pun jarang contact dia. Dia pun jarang contact aku. Meseg dia pun aku tak balas. Tak mau. Tak mau. Tiba-tiba nak minta tolong orang yang tak rapat. Buat malu saja.


“Nah kak Zara bagi.” Farah tunjuk aku screen telefon dia.


03- 2244556 Temaju Holding.


Cepat-cepat aku salin masuk dalam phone.


“Tapi kau kena call dulu. Lepas tu follow la macam mana nak buat intern dekat sana.” farah simpan phone balik dalam beg.


“Terima kasih Farah. Terharunya aku.” rasa nak nangis saja sekarang nie.


“Tu saja aku mampu tolong.” Farah tersengih.


“Dengar cerita Taufik datang penang haritu kan?” Farah sambung lagi.


Habislah!


“Kau dengar cerita daripada siapa?” aku buat-buat tenang. Padahal dalam hati dah rasa nak meletup.


“Aku dengar la. Betul ke?”


“Entah.” aku jawab sepatah.


“Betul kau tak tau nie?” Farah tanya lagi.


“Kau nie dah kenapa? Kan aku cakap tak tau.” aku hirup air the ais.


“Ala aku tanya pun nak marah.” Farah mencebik.


Rahsia kena simpan elok-elok. Tapi mana Farah tau.



“Taufik tu kacakkan?” Farah sambung lagi.


“Boleh la kacak la jugak.”


Farah dah tersengih. Kemudian dia pandang aku penuh makna.


“Kau suka dia kan?” Farah mengusik.


“Oiii tak kuasa aku nak suka dia aih.”


Terasa membahang pulak muka aku nie. Apasal tiba-tiba nie.


“Apasal muka kau war...”


“Wei kita ada kelaslah. Nanti lambat, bising Puan Ila.” terus aku potong cakap Farah. Dia nie bukan boleh. Nanti ada saja nak kenakan aku.


Aku capai beg dan fail atas meja terus tinggalkan Farah. Lagi lama rasanya boleh mati aku jawab soalan dia.


***************************


Pagi nie aku dah mula untuk internship di Temaju Holding. Syarikat yang mengusahakan kayu balak untuk pasaran eksport antarabangsa.


Baju kurung pink. Selendang warna biru muda sesuai dengan bunga baju. Secalit lipstik. Siap.


Aku senyum menyapa penyambut tetamu yang duduk di hadapan pintu masuk.


“Selamat pagi. Saya Nian Zara. Saya pelajar yang datang untuk internship pagi nie.” aku ber senyuman paling manis.


“Selamat pagi cik Nian. Duduk dulu ye. Encik Jamil tak datang lagi.”


Aku angguk sambil duduk di sofa.


“Nama akak Tini. Encik Jamil tu cuma manager sumber manusia aje. Bos yang betul-betul masuk lambat sikit. Handsome.” kak Tini membulatkan matanya menandakan bos tu betul-betul handsome.


“Nama apa bos tu kak?” aku pun sama naik.


Handsome-handsome pun suami orang buat apa.


“Nama dia..”


“Morning Tini.”


Aku dan kak Tini serentak pusing kepala menghadapa orang yang sedang berdiri di depan meja kak Tini sekarang.


“Encik Jamil. Nie Nian.” kak Tini lirik mata arah aku,


Terus aku bangun dan bagi senyuman dekat Encik Jamil.


“Nian boleh ikut saya sekarang.” Encik Jamil jalan laju masuk bilik dia.


Aku ikut dari belakang sambil kak Tini melambai-lambai tangan arah aku.


“Nian Zara binti Mohd Zaki.”


Aku angguk kepala.


“Nanti saya tunjukkan tempat awak. Sekarang saya bagi fail nie. Awak boleh semak akaun tahunan syarikat. Cukai. Audit. Kita aset. Ekuiti. Liabiliti. Supaya senang nanti awak nak buat kerja. Awak jugak mungkin akan terlibat dengan pengiraan kos bahan kasar untuk sesebuah projek. Itu bergantung pada bos kita nanti.” panjang lebar Encik Jamal bagi penerangan.


Aku dah ternganga kat sini. Aku budak intern saja. Bukan staff sini.


“Kenapa muka awak macam nak nangis?” Encik Jamil sengih dekat aku.


“Tak ada apa-apa” terus aku geleng kepala.


“Mari saya tunjukkan tempat awak.”

Aku dan Encik Jamil sama-sama bangun berjalan dan menuju ke tempat aku. Sempat jugak aku berkenalan dengan tiga empat orang staff dekat sini.


“Bos tak masuk lagi. Mungkin lepas lunch. Awak buat la apa yang patut dulu.” Encik Jamil tinggalkan aku dan berjalan masuk bilik.


Haish! Bosan, hari pertama dah tak tau nak buat apa. Aku pun buat-buat la rajin dengan semak-semak fail apa yang patut padahal apa pun aku tak paham dalam tu. Aku meneruskan sesi semak – menyemak sampai lah ke tengahari.


***********************************


Masuk saja lunch kak Tini dapat intercom dari bos supaya aku masuk bilik dia sekarang. Dengan macam-macam doa yang aku baca aku ketuk bilik perlahan.


“Masuk.”


Aku buka pintu dengan senyuman paling manis. Dan bila mata aku nak pandang wajah bos terus senyuman aku mati.


Taufik!


Kat mana aku ada, kat situ dia ada. Memang tak boleh lari.


Aku tarik nafas panjang. Relaks okey Nian. Taufik saja pun bukan orang lain. Tapi kenapa jatung aku berdebar lain macam.


“Duduk.” Taufik lempar senyuman manis untuk aku.


Aku tarik kerusi dan duduk depan dia.


“Selamat datang ke Temaju Holding.”


Aku angguk perlahan.


“Sebelum awak perkenalkan diri awak. Saya nak tanya satu soalan. Kenapa susah nak balas whatsApp saya?” Taufik sandar badan dekat kerusi sambil bermain-main dengan pen atas meja.


Nie soalan untuk budak intern macam aku ke?


Wajib jawab?


“Soalan apa tu encik Taufik.” aku pandang dia bersahaja.


“Soalan wajib jawab kalau nak keluar cepat dari bilik nie.” senyuman sakarstik dia bagi.


“Sebab saya sibuk.” aku rasa nie jawapan selamat.


“Sibuk sebab?” masih tak putus asa.


Adoi! Kenapa aku internship dekat sini.


“Sebab saya banyak assignment, banyak kuiz, banyak exam.”


“Paling tak pun balas la apa-apa. Kenapa read tapi tak balas?”


Alamak! Susahnya mamat nie. Terdiam aku kejap tak tau nak jawab apa.


“Awak tahu tak Nian. Awak dah mainkan perasaan saya tau tak.” Taufik sambung lagi.


“Ehh apa pulak saya mainkan perasaan awak. Bukan saya girlfriend awak pun.” aku nak marah la nie.


Tiba-tiba cakap kita mainkan perasaan dia pulak.


“Awak girlfriend saya okey. Girlfriend kan kawan perempuan.”


Ada saja benda dia nak jawab. Sel- sel otak tengah berhubung apa.


“Okey baik. Sekarang nie awak nak apa panggil saya masuk bilik awak?” aku pandang tepat dalam anak mata dia sambil senyum semanis mungkin.


Cepat-cepat dia larikan anak mata.


“Haa.. err.. erm.. saya nak awak.. nak.. ermh..” Taufik lipat lengan baju dia.


Yang dia nak tiba-tiba gelabah nie kenapa?


“Nak apa?” aku ketuk meja perlahan.


“Nak masuk meminang awak.” satu nafas.


Taufik terdiam. Aku pun sama.


Dah tak betul ke mamat nie? Banyak sangat tengok drama petang-petang nie.


“Pinangan awak ditolak.” awal-awal aku reject dia.


Padan muka.


“Atas alasan?” Taufik jungkit kening sebelah.


Aku ketap bibir. Atas alasan apa?


“Petak kosong dalam hati saya belum dibuka untuk tempahan.” aku senyum membalas.


Dah macam ayat novelis dah aku nie.


“Saya tunggu sampai tempahan dibuka.” Taufik senyum senget.


Main kasar nampak...


“Taufik.. mummy...”


Aku dan Taufik kalih pandang ke arah pintu bilik Taufik.


Wanita yang pertengahan usia. Moden dan cantik memandang kami sambil tersenyum.


Mummy? Mummy Taufik.


“Mummy.. rindu dekat mummy.” taufik bangun dan menuju ke arah wanita yang di panggil mummy itu.


Taufik bersalaman sambil cium tangan dan kedua belah pipi mummy di kucup.


Aku hanya jadi pemerhati sajalah.


“Siapa tu Taufik.” wanita itu memandang aku.


Aku terus berdiri sambil tersenyum.


“Bakal menantu mummy.” Taufik senyum. Senyuman ada makna.


Aku terkedu. Terhenti semua pergerakkan.


Nah! Dia nie main tarik tali nampaknya.




















No comments:

Post a Comment