Copyright© All Rights Reserved akubukannovelis.blogspot.com

25 Feb 2012

adakah ini takdir kita

BAB 1

 "Aaaarrgghhh..malas betul la nak pi sekolah hari ni..mata pun tak boleh buka lagi nie..". Merungut Azzam sendirian yang bangun awal pagi untuk memulakan aktiviti harianya iaitu ke sekolah...

"AdiK..pi mandi cepat..nak pi sekolah lagi..nak sarapan lagi..iisshh!!..pi cepat!! ". Adik??..itu lah panggilan manja yang diberikan oleh ahli keluarga kepada remaja egois ini. Arahan oleh ibu tersayang pantas di " iya " oleh remaja nakal ini.

 "Peerrggghhhh..handsome betul aku ni..hahaha". sambil tersenyum menghadap cermin yang baru di beli abah sebulan lalu.

Azzam yang sedang berhias diri untuk ke sekolah di sapa ibunya yang menjemput dia untuk bersarapan. "tak mau ar mak..kenyang la..".

"Aik..pelik la adik nie..baru hari ni tak nak sarapan?"

 Pantas di sahut AZZAM " saja ".

*******************************************

 "Angah..awal sampai..lapar dah ka??". teguran daripada 'mama'..iaitu ibu yang menegur sikap anak manjanya iaitu suhaila. Gadis yang di gilai oleh kaum-kaum adam di serata tempat. Suhaila gadis remaja yang berusia 14 tahun yang mempunyai penuh sifat kasih sayang dan adakalanya mempunyai sifat panas baran dan keras hati.

 "Angah lapar la mama..lagi pun angah rindu mama..hehehe". Usik kan manja oleh suhaila kepada ibunya yang sedang menyediakan makanan untuk anaknya yang paling di kasihi dalam keluarga mereka. Ibunya yang mempunyai sebuah kedai makan yang terkenal dan enak. nyum. nyum

"Nah makanan anak mama yang comel ni. Makan puas-puas sampai kenyang..kejap lagi dh nak pi sekolah..ingat angah..tahun depan PMR tau..belajar rajin-rajin". Peringatan yang diberikan oleh ibu suhaila kepadanya agar dia bersedia untuk masa hadapan.

"Ye tahu la..".

**********************************************

  Sekolah ku taman permainan ku. Hahaha. Bahasa hati Azzam tentang sekolahnya yang tersergam indah yang telah lahirkan ramai pelajar-pelajar yang berjaya. Namun, bagi jejaka nakal ini. Sekolahnya merupakan taman permainannya bersama rakan-rakan nakal yang lain.Tidak pernah terlintas dalam hatinya untuk serius dalam pelajaran.

"Weyh Mirul , Pedot..jom blah kelas..tak payah belajar hari ini..jom lepak atas loteng sekolah ". Ajak Azzam kepada sahabat baiknya iaitu Amirul (Mirul) dan Firdaus (Pedot).

"Tak mau la..kami nak belajar hari ini ". Pantas di balas oleh mereka. Azzam yang tersentak mendengar ungkapan daripada mulut sahabat baiknya, Azzam cuba memujuk tetapi tidak berjaya .Mau ke tak aku terpaksa la guna peluang terakhir..takkan nak lepak sorang-sorang..tak best ar..aduhhh Bisik Azzam di dalam hati kecilnya.

 "Ala jom la..lagipun kerja sekolah korang kan tak siap lagi..sat lagi kalau cikgu tu masuk..korang dah nak kena submit homework tu tau tak !!!". Hasutan Azzam diteruskan lagi agar dapat memujuk teman-temannya untuk ponteng kelas.

Mirul dan Pedot berfikir sejenak dengan kata-kata  Azzam itu sambil membuat keputusan tepat. Akhirnya mereka pasrah dah terus patuh dengan ajakan Azzam.

**************************************


 "Iissshhh..tak larat la nak pi sekolah time-time tengahari camni..tension betul la cam ni..dah la tahun depan PMR".  Berbicara sendirian Suhaila bersama hatinya sambil bersiap untuk ke sekolah.

"Suhaila..ko tak nak couple  lagi ke??..kawan-kawan kita yang lain semua dah berpunya..sampai bila ko nak solo??". Teguran dari kawan baik nya iaitu Mona telah memeranjatkan Suhaila yang asyik berjalan menuju ke bilik darjahnya.

"Ko ni tak reti bagi salam dulu ke??..isshh..buat apa couple , x bebas..". Balas Suhaila sambil teruskan perjalanannya yang terhenti.

"Tak reti la." Mona tersengih.

Suhaila menggelengkan kepalanya pelahan. Pertanyaan Mona dibiarkan begitu sahaja.

*************************************

p/s > bersambung

No comments:

Post a Comment