Copyright© All Rights Reserved akubukannovelis.blogspot.com

11 Feb 2016

NOVEL : NIAN TAUFIK - 2





“Kau punya kerjakan?” aku berdiri sambil bercekak pinggang sementara sebelah tangan lagi memegang telefon disebelah kiri.


“Aku pulak. Aku tak tahu apa-apa okey.” Farah masih bersuara sahaja.


“Rasa nak cekik aje kau nie tau. Habis tu mana Taufik tu number telefon abah melainkan kau sorang aje.” geram betul aku dengan dia.


“Mana muka tu nak manis kalau asyik nak marah aje. Dah dia buat muka kesian aku bagilah. Aku mana boleh orang duk buat muka kesian nie. Aku jadi kesian.”


Aduh! Farah nie.


“Dah la aku nak tolong mama masak. Lagipun Taufik tu handsome tau. Rugi kau kalau lepas.” Farah gelak dekat hujung talian sebelum letak telefon.


Hish! Geramnya aku. Lagi aku nak elak. Lagi dia nak dekat. Aku geram betul la. Teringat aku semalam abah panggil aku katanya ada benda nak bincang.


“Nian ada kawan nama Taufik?” masa tu aku baru lepas basuh pinggan dekat sinki. Abah pulak kebetulan hari nie shift pagi. Abah aku kerja kilang dekat Prai.


Aku yang tengah basuh pinggan terus rasa macam nak terlepas pinggan dari tangan.


“Awat abah?” dah balik penang haruslah cakap utara.


“Taufik tu dia mintak izin abah nak buat Nian jadi pemandu pelancong dia nanti. Abah izinkan. Pi lah. Dia kata tiga hari dua malam tidur sana.”


“Abah bagi ka Nian tidur sana?” aku masih teruskan cuci pinggan dalam sinki.


“Taufik kata dia bawak kawan perempuan dia. Kalau dia jahat dia tak telefon abah minta izin nak bawak Nian.”


Aku tarik nafas berat. “Abah percaya ka?”


Abah diam lama. “Dia kata dia bertanggungjawab sepenuhnya atas Nian lagipun Farah kenal Taufik jugak kan?”


“Tengok la dulu macam mana. Nian tak berani nak janji.”


“Ikut suka Nian lah abah dah bagi izin. Sebab hati abah kuat cakap yang Taufik nie budak baik.” abah terus bangun dari kerusi dan tinggalkan aku yang dah pun habis basuh pinggan.


Ada baki lagi tiga hari sebelum aku buat keputusan muktamad lagipun aku bukan jenis perempuan yang kaki jalan melepak sana sini. Rasa berat hatilah jugak. Lepas habis cakap telefon dengan Farah, Taufik pulak telefon aku. Aku pandang skrin lama sebelum angkat.


Aku bagi salam.


Taufik jawab salam.


“Macam mana Cik Nian setuju?”


Nie sorang lagi kalau ada depan muka aku dah lama aku cekik dia nie.


“Tengok la dulu Encik Taufik saya tak berani nak janji.”


“Rugi Cik Nian tolak pelawaan saya nie. Dah la sehari dua ratus. Dapat pakej penginapan dan makan sekali. Rugi tau.”


“Ye ke rugi? Macam tak saja.”


“Terserah dekat Cik Nian. Cik Nian boleh fikir-fikir dulu. Bagi keputusan malam nie ye.”


“Ehh awat pulak malam nie. Bukan ada baki lagi tiga hari ke?” aku mula rasa nak marah dia nie.


“Dia keluar dah bahasa utara dia kalau kita cakap bahasa sarawak iban nanti baru dia tau.” Taufik gelak kuat.


“Betul-betul la Taufik. Tak kan malam nie.” aku garu kepala yang tak gatal.


“Esok malam bagi saya jawapan. Saya tunggu. Okeylah Nian. Bye.” Taufik terus letak telefon.


Salam apa pun tak bagi main letak terus saja telefon. Benda nie rasanya paling susah dalam hidup aku. Nak buat keputusan.




**********






Aku hidupkan enjin moto EX5 abah sebelum menuju ke kedai adik Ujang. Oh ya! Ujang nie kawan aku dalam kampung nie dia sajalah kawan lelaki yang aku ada. Sebab aku duduk sekolah asrama kebetulan Ujang nie satu sekolah dengan aku tu yang rapat tu.


Ujang nie pelajar perubatan dekat India. Biasiswa sepenuhnya. Aku tak tau apa dia makan sampai pandai macam ni. Adik aku baru bagitau tadi yang Ujang tengah cuti tu yang aku sibuk nak pi cari dia.


“Adik manis...” Ujang dah jerit dari jauh bila nampak aku.


“Wei nak order oblong. Tapi lepas isyak nanti abah aku mai ambik.” aku berhenti moto depan kedai dia.


“Boleh.. untuk adik manis semua abang boleh buatkan..” Ujang dah buat ayat gatal dia.


“Geli aih tak payah duk berabang- abang la dengan aku.” Aku dengan Ujang dah biasa melawak kasar macam nie.



gelak aje dia dengar ayat aku.


“Hang cuti sampai bila?” aku duduk atas motor sambil pandang Ujang yang tengah duk potong sayur.


“Dua bulan. Hujung bulan nie aku balik la sana balik.”


“Cepatnya.”


“Awat rindu aku la tu. Jangan risau aku pi tak lama. Nanti lagi 2 tahun setengah aku balik la Malaysia.”


Aku cebik muka.


“Dah la aku nak balik. Jangan lupa nanti lepas balik masjid abah aku datang ambik. Buat special punya untuk aku.” aku start enjin moto.


“Baiklah Cik Nian.”


Aku terus pulas minyak. Belum sampai sekerat Ujang dah jerit panggil nama aku. Terpaksa aku buat break mengejut.


“Pasaipa?” aku marah dia.


“Esok free tak?” dia jerit dekat aku.


“Tak free. Awat?” aku jerit balik.


“Baru nak masuk meminang.”


jerit panggil aku semata-mata nak cakap benda nie saja?


“Aku tak sudi.”


“Hang tunggu pinangan ke 20 yang macam dalam cerita tv tu ka? Bukan setakat 20. 30 pun aku sanggup pi pinang hang.”


“Hang nie banyak tengok drama la. Dah la aku nak balik. Bye.” aku terus pulas minyak.


Dia nie banyak sangat tengok drama tv la. Entah apa-apa nak masuk meminang aku.


**********




“Yelah..yelah..jadi.” aku buat suara pasrah.


“Terima kasih Nian.” girang betul suara dia.


Mana tak pasrah, pagi petang siang malam hantar meseg minta aku join. Aku nie dah la tak pandai sangat jalan dekat Pulau nun.


“Kalau macam tu nanti saya ambik awak dekat tol juru boleh?”


“Ye boleh. Nanti saya suruh abah hantarkan.” buka facebook menggunakan laptop. Sebelah tangan lagi masih pegang telefon.


“Macam tulah Nian saya.”


Aku tersentak. Nian dia?


“Hello bukan Nian awak ye.”


Aku dengar dia ketawa di hujung talian. “Nanti kita nak jalan mana?”


“Jalan mana apa?” aku pelik dengan ayat dia yang satu nie.


“Maksud saya.. nanti dekat mana aje kita boleh jalan-jalan saya tak nak lepak mall.”


“Takkan saya nak bawak awak lepas mall.”


“Tak sabar nak jumpa awak Nian.” perlahan suara Taufik.


Aku diam seketika. Dalam ayat Taufik nie.


“Ada apa-apa pesanan lagi tak?” aku pecah kesunyian. Tiba-tiba rasa kekok pulak.


“Cuma nak cakap.. Aram tua kawin diatu.”


“Apa?” aku bertambah pelik. Bahasa apa pulak dia cakap dengan aku nie.


“Tak ada apalah. Good night Nian. Salam.” talian terus di matikan.


Aku jawab salam Taufik. Aku pandang telefon. Apa dia cakap tadi? Kawin diatur? Ehh sesuka hati nak atur perkahwinan aku pulak. Aku belajar pun tak habis lagi.


Aram tua kawin diatu – jom kita kahwin sekarang. (merupakan bahasa sarawak iban.)


**********






Lepas solat jumaat dalam pukul 3 petang macam tu abah dah siap- siap nak hantar aku ke tol juru. Kebetulan abah shift malam. Elok saja kami sampai Taufik dan kawan-kawan dia masing-masing dah tuggu dekat kereta.


Abah keluar dari kereta bila perasan aje aku, Taufik terus berjalan dekat kami sambil tersenyum manis. Dia salam abah sambil bertanya khabar.


“Jaga anak pakcik elok-elok.” pesan abah dekat Taufik.


“InsyaAllah pakcik. Saya bertanggungjawab sepenuhnya atas Nian.”


“Baguslah kalau macam tu. Nanti ahad nie singgah rumah pakcik. Boleh kita sembang panjang-panjang.”


“Tak payah la abah.. diorang nak balik KL lagi.” aku cepat-cepat menolak.


Abah nie cepat sangat baik dengan orang.


“Apa pulak tak payah. Nanti Taufik datang. Boleh makan tengahari sekali.” abah tepuk-tepuk bahu Taufik.


Amboi dah lebih dah nie.


“Boleh jugak tu pakcik.” Taufik senyum mesra dekat abah.


Aku jeling dia dengan rasa agak kurang senang. Harap-harap dia paham la yang aku tak berapa suka kalau dia rapat dengan abah dan siap nak datang rumah.


“Jom Nian kita gerak sekarang.” Taufik angkut bagpack aku letak dalam boot belakang.


Aku salam dan cium tangan abah. Sempat abah pesan macam-macam. Kemudian, Taufik pulak cium tangan abah. Kami sama-sama beriringan menuju ke kereta Taufik.


“Okey kita check in hotel lepas tu kita lepak tepi pantai.” ayat pertama aku dekat Taufik dan kawan-kawan dia seramai 2 orang dalam kereta aku nie.


Ada lagi sebijik kereta viva dekat belakang. Rasanya kawan Taufik semua dekat tujuh orang.


“Awak booking hotel apa?” aku tanya Taufik.


“Bayview beach resort dekat batu feringghi.” aku angguk-angguk tanda paham. Hotel mahal tu.


“Awak tahu jalan nak ke Batu Feringgi?” aku tengok dia dekat sebelah sebab dia macam yakin semacam saja bawak kereta.


“Tahu la. Tengok signboard.” dia sengih dekat aku.


Ciskek sungguh.


“Dah tu buat apa ajak saya datang.”


“Saja.”


Macam bosan pulak sembang dengan dia nie.


Taufik kenalkan kawan dia dekat belakang. Seorang Faizal seorang lagi Aini, awek Faizal. Dalam kereta tu aku tak banyak sangat cakap pun. Taufik nie rileks aje bawak kereta. Macam dah pernah datang penang aje.


“Awak dah biasa datang sini erh?” aku macam tak puas hati.


Dia pandang aku sekejap sebelum kembali senyum.


Dia nie nak main-main dengan aku ke? Orang tanya tak nak jawab.


-bersambung-


**********


ada yang mintak sinopsis NIAN TAUFIK haritu kan? Okey kat sini zati bagi sekali ye.


SINOPSIS.


Perkenalan antara Nian dan Taufik secara tak sengaja di kenduri keluarga angkat Nian membawa bibit-bibit perkenalan yang berpanjangan. Taufi sentiasa mencari alasan untuk mendekati Nian.
Hingga suatu tahap Taufik ambik jalan mudah dengan masuk meminang Nian. Dengan restu keluarga Nian, mereka selamat ditunangkan. Sedikit demi sedikit hubungan mereka kian erat.
Kemunculan Tia merubah segalanya, kerana Tia pertunangan Taufik dan Nian putus. Dalam masa yang sama Nan kehilangan abah tersayang.
Hati Nian sakit, nasib ada Ujang yang selalu disisi. Beberapa tahun kemudian Taufik kembali menuntut cinta Nian. Tapi sayang hati Nian kini milik Ujang.


“Sorry awak tak ada sikit pun petak parking dalam hati saya.” - Nian-


“Saya masih sayangkan awak macam dulu. Kita kahwin” - Taufik-


“Nie cincin merisik, aku tau ngam-ngan saiz jari hang. Eh silap! Abang tau saiz sayang.” -Ujang-


hati Nian berbelah bagi. Antara Taufik atau Ujang. Mana satu?


*nie draf aje ye. Tapi lebih kurang macam nie la.*



2 comments:

  1. Auum... lagi! Sila letak bab 3 esok. Klau x saya sman! Hahahahahhaah

    ReplyDelete
  2. Auum... lagi! Sila letak bab 3 esok. Klau x saya sman! Hahahahahhaah

    ReplyDelete